Sunday, August 19, 2018

Rock kapak vs Kpop

Sejak era awal 80-an, sejarah muzik Rock di Malaysia mula menular di seluruh negara, menyaksikan kebangkitan anak-anak muda yang diketuai oleh barisan kumpulan seperti Wings, Search, Lefthanded dan banyak lagi.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS62XvQq_X4eZXOhw6SkP6VQt8CpuS6XMgu5b5ELTLwad4zOgwZuA

Bagaimanapun, kemasyhuran muzik yang digelar 'Rock Kapak' itu menjadi kebanggaan anak muda dalam era tersebut dan mencuri perhatian apabila Search mengungguli Anugerah Juara Lagu pada tahun 1989 menerusi lagu Isabella, satu karya seni hasil kerjasama Suhaimi bin Abdul Rahman, Yazid Ahmad, Hamzah Mohd Taib, Noordin Taib & Nasir Daud yang dihaluskan dengan nukilan lirik daripada Mohd Hakim Lokman atau lebih dikenali dengan nama Bob Lokman.

http://wartahudhud.com/wp-content/uploads/2018/04/001aa4-849x400.jpg

Malangnya, bermulanya era 90-an menyaksikan kemunduran muzik Rock setelah datangnya sinar kewujudan buat genre seperti Hip-Hop, Balada serta konsep 'Boyband', sebelum K-Pop dari Korea Selatan menjadi kegemaran ramai di Malaysia sejak sekitar tahun 2005 sehingga kini.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTRfoyreiOpYEddZWbzYVMKl-rPKXKh8rNVL9tucHTqdsqmL6cD

Muzik kpop ini pada asasnya banyak mendapat tumpuan daripada golongan wanita dek kerana ketampanan penyanyi penyanyi-penyanyi korea ini.Kemunculan penyanyi-penyanyi baru seperti Aiman Tino juga bayak menganggu rock kapak daripada wujud semula

Namun saya yakin rock kapak ini mampu untuk menatal semula dalam hati golongan muda mudi selepas ini jika radio radio sering memainkan lagu lagu ini.Siapa lagi yang akan menaikkan kebanggaan kita ini jikalau bukan dari kita sendiri.


          https://img.astroawani.com/2018-08/        71534518333_bolasepakMAS.jpg

Konklusinya,rock kapak sememangnya lebih bagus daripada kpop.:)


No comments:

Post a Comment

Long Rowing

Assalamualaikum. Long Rowing This is a story of how I lead a kayaking race expedition to Bunga Mas 6. Our expedition were joined by ...