Monday, August 20, 2018

Ujang X Apo?


Bagi mereka yang  membesar dalam sekitar tahun 90-an, aku yakin korang semua pasti kenal dengan majalah humor "Ujang" dan "Apo?". 



Alhamdulillah, aku juga sempat merasa kemeriahan membeli, membaca dan mengumpul komik-komik tempatan ni. Entry diorang yang paling ngam biasanya waktu bulan Ramadhan dan hari raya Aidilfitri. Komik Ujang dengan tagline "Lawak Antarabangsa" dan komik apo dengan tagline "Lawak Antarabenua", mereka ni cuba mengetengahkan suasana kampung dan kehidupan masyarakat Malaysia yang berada di kelas pertengahan. Contohnya watak-watak seperti Mat Despatch, Tok Moh, Pakcik Kordi Dan Lembu Beliau, Katok O katok dan lain-lain lagi. Jadi bagi aku tema yang diorang bawa memang senang nak faham dan tak melarat. 









Malangnya pada 12 Ogos 2015, Moy Publication iaitu pemilik kepada kedua-dua majalah ini mengumumkan yg syarikat dah berhenti operasi. Bagi aku paling sedih dan kesian kat kartunis-kartunis komik ni sebab diorang dah lama cari makan kat sana. Harapan aku Malaysia dapat keluarkan lagi komik-komik macam ni sebab pengalaman baca komik menurusi media cetak dan media siber memang teramat berbeza.

source: http://gayour.blogspot.com/2015/08/majalah-ujang-dalam-kenangan.html

No comments:

Post a Comment

Long Rowing

Assalamualaikum. Long Rowing This is a story of how I lead a kayaking race expedition to Bunga Mas 6. Our expedition were joined by ...