Friday, October 19, 2018

Sejarah permainan dam ular

Permainan papan ini berasal dari India. Ianya adalah berasaskan konsep moraliti Vaikuntapaali atau Paramada Sopanam yang bermaksud tangga dan penyelamat.

Seterusnya, permainan ini dikenali sebagai Moksha Patamu. Sesetengah pakar sejarah berpendapat bahawa ia telah pun dimainkan seawal kurun ke 2 SM, manakala sebahagian pakar sejarah lagi berpendapat bahawa ia dicipta oleh Swami Gyandaev pada kurun ke-13.

Permainan ini telah digunakan oleh sami-sami untuk mengajar golongan kanak-kanak pada ketika itu tentang perkara-perkara berikut:

-kehidupan
-Nilai moral
-Karma(takdir)
-Karma (balasan Buruk)

Simbol tangga melambangkan kebaikan serta nilai-nilai moral yang baik. Manakala simbol ular melambangkan maksiat serta moral yang tidak baik.

NIlai yang ingin diajar sebalik permainan ini adalah:

Seseorang itu boleh meningkatkan darjat  atau menerima penyelamat dalam bentuk tangga iaitu moksha dengan melakukan amalan baik. Manakala seseorang itu direndahkan darjhat ketika kelahiran semula jika melakukan kesalahan atau maksiat yang disimbolkan dalam bentuk ular.
Permainan dam ular versi lama. ancient-origin.net


Permainan ini berasal dari India. Pinterest.com

Dam ular versi moden. en.wikipedia.org

alat digunakan dalam permainan dam ular. en.wikipedia.com

No comments:

Post a Comment

Long Rowing

Assalamualaikum. Long Rowing This is a story of how I lead a kayaking race expedition to Bunga Mas 6. Our expedition were joined by ...