Tuesday, May 14, 2019

MY JOURNEY AS A LEADER

MENJADI KETUA PASUKAN RAGBI SEKOLAH BAWAH 15 TAHUN

Perjalanan bermula ketika saya dipilih utk mewakili sekolah dalam satu pertandingan ragbi di negeri Kedah..Jawatan sebagai ketua pasukan tidak pernah terlintas di fikiran saya kerana bagi saya ramai kawan saya yg layak memegang jawatan tersebut..tetapi coach ragbi sekolah saya mahupun posisi scrumhalf utk menjadi ketua pasukan supaya lebih senang utk merancang strategi..Kebetulan pada waktu itu saya bermain sebagai nombor 9 iaitu scrumhalf..

Road to tournament
Setiap hari,kami akan menjalankan latihan pada waktu petang dan pagi pada hujung minggu..saya akan memberitahu pasukan saya saya terlebih dahulu drill yg akan dilakukan waktu latihan sejajar dgn apa yg diberitahu oleh coach kami..walaubagaimanapun ada suatu hari yg semua pemain tidak memberi komitmen pada waktu latihan,,mereka dtg lewat pada waktu latihan dan pada hari itu saya yg diberi hukuman oleh coach..

Hari pertandingan
Pertandingan tersebut berlangsung di Kolej Sultan Abdul Halim di Alor Star Kedah..pada perlawanan pertama kami terpaksa akur dgn kekalahan kepada daerah Kubang Pasu kerana saya tidak memainkan peranan sebagai ketua pasukan..bnyak taktikal kami tidak menjadi kerana keegoan kami utk mendapatkan "try"..
Perlawanan kedua kami memainkan peranan masing masing dgn cukup baik dan membuahkan hasil dgn kemenangan ke atas daerah Kuala Muda,Yan..kami jgak seri dgn juara bertahan iaitu Daerah Kota Setar pada peringkat kumpulan tetapi kalah pada peringkat separuh akhir..
Pada perlawan terakhir kami berjaya mendapatkan tempat ketiga seluruh kejohanan..













No comments:

Post a Comment

Long Rowing

Assalamualaikum. Long Rowing This is a story of how I lead a kayaking race expedition to Bunga Mas 6. Our expedition were joined by ...