Sunday, September 30, 2018

Mo Salah bagi Mesir

Mesir ni diibaratkan Brazil ataupun Argentina di timur tengah. Minta mereka yang mendalam terhadap sukan ini tidak boleh ditepikan. Bola sepak diibaratkan tempat melepaskan tekanan bagi rakyat Mesir yang hari-hari dikekang kesulitan dan masalah politij yang tidah henti-henti sehingga hari ini.

Namun ia kini semakin bertambah apabila kemunculan "Firaun" pada era moden ini iaitu Mohamed Salah.

Di Mesir, Mo Salah ni umapa dewa mereka. Semua kedai kopi menampal poster Mo Salah di dalam kedai masing-masing. Mural Mo Salah tidak lari di segenap lorong dan jalan di sekitar Mesir,

ikon terbaru mesir. liverpoolfc.com
Nak dijadikan cerita, Mo Salah ni banyak kebajikan yg dilakukan demi menyatukan da menggembirakan rakyat Mesir ni, Meskipun banyak dari berita tu hanyalah khabar angin semata mata mata, ia menunjukkan betapa rakyat Mesir  ni, sentiasa menyebut nama Mo Salah.

Mo Salah memenangi Puskas Award 2018. independant.ie


Pada hati rakyat Mesir, mereka mahu menyemat semangat dan kegigihan Mo Salah. Di pemikiran mereka, Mo Salah adalah penawar yang memberikan harapan dan juga peluang, sinar yang mampu membawa Mesir yang kini berada dalam masalah politik dan juga ketidakstabilan.

Mo salah memilih untuk tidak meraikan golnya ketika melawan bekas pasukannya. bussinesinsider.com



Di doakan semoha Mo Salah dapat meneruskan misi penyatuan dan kebangkitan Mesir didalam perlawanan seterusnya.


mural Mo Salah di bandar Kaherah. Tulisan arab tersebut bermaksud "Engkau lebih kuat dari Dadah". irishtimes.com





No comments:

Post a Comment

Long Rowing

Assalamualaikum. Long Rowing This is a story of how I lead a kayaking race expedition to Bunga Mas 6. Our expedition were joined by ...